חיפוש באתר

עשוי לעניין אותך

וידאו שכדאי לצפות

הצטרפות לניוזלטר

הירשמו לדיוורים שלנו ותקבלו עדכונים קריטיים למייל על שמירה על יכולת הסכמה מדעת, בטיחות חיסונים ונושאים חמים שעל הפרק.

בקרו אותנו ברשתות החברתיות

שיעור ההתחסנות האמיתי של ילדי ישראל
שיעור ההתחסנות האמיתי של ילדי ישראל

ב 19.7.22 התפרסמה ב”כאן” הכתבה “פרסום ראשון: ירידה במתן כל חיסוני השגרה לתינוקות בישראל“, אליה צורף מסמך משרד הבריאות (שלא נחתם ע”י אף גורם) המציג את נתוני ההתחסנות עד גיל שנתיים בתרכיבי MMR/MMRV ובתרכיבי ה-DTaP בשנים 2017-2022. השאלה היא – האם הנתונים הללו נכונים? 

בעוד שבמשרד הבריאות מתאמצים להציג לציבור הרחב חזות של שיעור התחסנות גבוה מ-90%, בחמישה דו”חות רישמיים (בניגוד למסמכים, לכאורה מפוברקים) שפורסמו בשנים 2018, 2019, 2020, 2021 ו-2022 במסגרת התכנית הלאומית למדדי איכות*, נחשף מצב שונה לחלוטין:

שיעור התחסנות האמיתי של ילדי ישראל

שיעורי התחסנות ב-MMR/MMRV ובתרכיבי ה-DTaP (מחומשת או הרגיל: שעלת-דיפטריה-טטנוס) במהלך השנים 2015-2021, נמוכים בהרבה. כפי שניתן לראות בתמונה (מקור), שיעורי ההתחסנות רחוקים מאוד מה-90% הקדוש שמציג משרד הבריאות.

ב-2021 למשל, רק 67% מהתינוקות קיבלו MMR/MMRV עד גיל 13 חודשים**. כיוון שזהו חיסון שכלול בלו”ז החיסונים כפי שמומלץ להורים, המשמעות היא שעבור שיעור ההתחסנות בתכנית המלאה, זהו שיעור ההתחסנות המקסימלי. כלומר, לא יתכן שיותר מ-67% חוסנו בתכנית המלאה לפי הזמנים המומלצים. כבר שבע שנים, עוד לפני סאגת הקוביד, זהו פחות או יותר סדר הגודל של שיעור ההתחסנות.

אין ספק שכעת, לאחר שהורים רבים ראו עד כמה בעיתית התנהלותם של פקידי משרד הבריאות בכל הקשור למדיניות הקוביד, הם יבחנו ביתר זהירות גם את חיסוני השגרה, אך יש לציין, שאחוז ההתחסנות היה נמוך מאוד, עוד קודם לכן. 

אם כך, עולות השאלות:
1. מדוע מוסתרים נתוני ההתחסנות בתכנית המלאה לאורך העשור האחרון? מדוע משרד הבריאות מעולם לא פרסם אותם?

2. אם הכיסוי החיסוני כה נמוך לעומת ערך “חסינות העדר”, היכן המחלות?

* דוחות התכנית הלאומית למדדי איכות.

** כל הפעוטות שמלאו להם 13 חודשים במהלך מחצית השנה הנמדדת, וקיבלו מנה אחת של חיסון MMR או MMRV בין הגילאים 12 חודשים ל-13 חודשים – מסך כל הפעוטות שמלאו להם 13 חודשים במהלך מחצית השנה הנמדדת.

תגובות למאמר

הצטרפות לניוזלטר
הודע על
guest
2 תגובות
הישנות ביותר
החדשות ביותר המוצבעות ביותר
פידבקים מוטבעים
צפה בכל התגובות
אנה

מדוע הטווח כל כך נוקשה? 13 חודשים?
אם חוסן החודש 14 בגלל שהיה חולה או כל סיבה אחרת, נחשב ללא מחוסן.
יש גם כאלו שדוחים, אבל, עדין מחסנים.
אם היו מודדים, קבלת חיסון עד גיל 3, אולי, באמת היו מגיעים ל- 90%

עופר בהרל

שלום חברים יקרים, תודה לעבודת הקודש שאתם מבצעים. יש לי שאלה: מה מקור הנתון ששיעור ההתחסנות ב-2021 הוא שרק 67% מהתינוקות קיבלו MMR/MMRV עד גיל 13 חודשים? תודה. עופר.